Direktlänk till inlägg 23 februari 2008

I morgen er det søndag

Av sissi-mor - 23 februari 2008 09:34

For et par dager kom jeg til å tenke på en sang vi pleide å synge da jeg gikk på skolen. Jeg fikk faktisk gå ett år på lørdager før det ble bestemt at skoleelever kun skulle ha 5 dagers skoleuke.

Det var i en helt annen tid, selv om det ikke er mer enn ca 35 år siden. Det er faktisk ikke så veldig mange år siden, sett i den store  sammenhengen, men jeg kom på en sang vi pleide å avslutte skoldagen med. Når sangen var ferdig neide jentene og guttene bukket til læreren og sa "Takk for i dag"

Vi reiste oss og STO ved pultene mens vi sang:


I morgen er det søndag,

det lyser over jord.

Den deiligste av dagene

for liten og for stor.

Med kirkegang og klokkeklang

og tur i skog og hei.

I morgen er det søndag,

og all verden gleder seg.


Det var en fin tid, vi gledet oss til søndag, for da var det dessert til maten, og mamma hadde bakt noe godt til søndagskaffen. Det var nesten som et lite selskap den dagen. Og søndagen var en fridag, med alt det den innebærer.

Var ikke noen som hamret og snekret, ingen som var ute med plenklipper for å få bort litt gress fra hagen, ingen "hobbybønder" som slo silo eller spredde møkk søndager...

 Så sammenligner jeg med mitt liv i dag, der veldig mye husarbeid skjer nettopp på søndager....men jeg passer på at jeg ikke gjør noe som forstyrrer naboens helge-fred.

En annen sak er at jeg ikke liker søndagene for min egen del lenger, for det betyr at helgen er over, og i morgen er det nok en hverdag...

Snakk om å kose seg i nuet, og gripe dagen... Det er det man skulle blitt bedre på.  Vi har stunden akkurat NÅ....men i morgen VET vi ikke... derfor vil jeg spandere tulipaner på dere alle denne helgen.

 
 
Charlotte

Charlotte

23 februari 2008 10:57

Jag gick ockå i skolan på lördagar hela mitt första år i skolan och det var 1966. Året efter hade det tagits bort, strax innan jag började skolan blev det modernt med strumpbyxor och man fick lov att vara vänsterhänt i skolan. Vi sjöng också en sång när vi skulle gå hem, men den sjöng vi varje dag om jag minns rätt gick den "tack för idag, slut för idag..." resten minns jag inte. Kanske någon annan gör det. Mitt första skolår gick vi i en källarlokal, vi var 3 klasser där, med fönster uppevid taket och ingen skolgård. Vi fick inte lov att gå till skolgården som låg ca 50 meter från vår "skola". Tänk så det var, inte en enda förälder protesterade men så hade de inte heller rätt att lägga sig i skolans arbete. Man var tvungen att fråga om lov för att få gå på toaletten, mjölken i skolan var alltid varm och serverades i 3-kantig tetrapack, det var helt nytt då. Vi fick skinklåda till lunch som gick under benämninen skinnklåda... det var det äckligaste som fanns. Det var alltid skinn på potatisen och man var tvungen att äta upp även om maten smakade fan och hans mormor. Alla mina klasskompisar hade gått på lekis tillsammans, jag var ny i klassen och blev aldrig accepterad...de andra hade ju varit kompisar i ett helt år innan. Vilka minnen man har.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sissi

23 februari 2008 12:26

Charlotte: Jeg kommenterer ikke så mye, for jeg fikk akkurat en idé til et innlegg da jeg leste siste setning fra deg...

 
trygve mysen

trygve mysen

11 oktober 2008 10:41

DUVERDEN! som jeg kjenner meg igjen!

Vi hadde klassefest 45 års jubileum i 2002 og åpnet med "Da Klokka Klang" og avsluttet med "Imorgen er det søndag" På http://www.geocities.com/trygve_mysen/tm2.html finner du hele talen!

http://www.geocities.com/trygve_mysen/tm1

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards