Alla inlägg den 12 februari 2008

Av sissi-mor - 12 februari 2008 18:26

Kronprinsesse Victoria er ansiktsblind

 Sveriges kronprinsesse (30) forteller i nytt avisintervju at hun sliter med å huske navn og ansikter.

Victoria, som aldri har lagt skjul på at hun lider av dysleksi, forteller til avisen Föreldrakraft at hun også har det som kalles ansiktsblindhet.

- Jeg har veldig store vanskeligheter med å huske navn og ansikter, noe som er et stort minus i min rolle, betror den svenske tronarvingen til avisen ifølge Expressen.

Victoria forklarer at hun virkelig anstrenger seg for å lære seg navn og ansikter, men at det likevel ikke fester seg.

Ansiktsblindhet er vanlig blant mennesker som lider av dysleksi.(http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=510749)


Jeg er full av beundring for Sveriges kronprinsesse Victoria. Hun er åpen og ærlig og vil bli en enestående monark når den tid kommer. Har ikke hørt om ett menneske som ikke liker henne....i motsetning itil vår egen kronprinsesse - selv om hun også har blitt bedre likt enn tidligere.


Av sissi-mor - 12 februari 2008 18:19

Sitter og blir provosert av mektige menneskers maktmisbruk og maktarroganse.... Har skrevet om denne ansettelsen av barneombud tidligere også, og synes det er merkelig at man ikke skjønner at man ikke kan belønne venner med viktige posisjoner i samfunnet. Jeg mener, hvor DUM kan man late som at man er???


 Dette må hun svare på

Kontrollkomitéen på stortinget krever svar på en rekke spørsmål rundt Manuela Ramin-Osmundsens håndtering av barneombud-ansettelsen.

- Det er rett og slett spørsmål om prosedyren rundt ansettelsen av nytt barneombud. Det er blitt mye interesse rundt dette fordi det er ingen som egentlig skjønner hvorfor man skulle skifte ut han som satt, sier Per Kristian Foss (H) til VG Nett.

Barneombud Reidar Hjermann fikk forrige uke beskjed om at jurist ved regjeringsadvokatens kontor, Ida Hjort Kraby, tar over jobben hans.

I dag kunne VG avsløre at barne- og likestillingsminister Manuela Ramin-Osmundsen, som utnevnte det nye barneombudet, ved minst én anledning har vært invitert i et privat selskap hjemme hos Ida Hjort Kraby.

Kraby har også vært på besøk hjemme hos Ramin-Osmundsen. I tillegg kjenner de to hverandre fra da de studerte juss sammen. Dette, og mere til, danner grunnlaget for spørsmålslisten fra kontroll- og konstitusjonskomitéen på stortinget. (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=510827)


Statsråden bør forlate sin stilling, for hun har vist at hun ikke er rett person på rett plass. Eller kanskje vil hun vente til både  flere venner og familie har fått bedre jobber først?

Av sissi-mor - 12 februari 2008 17:54

I helgen skulle min datter feire 18 årsdagen sin sammen med to venninner. De leide forsamlingslokale og musikk/lysanlegg. De ringte hver sine områder og avtalte, leie av hus, tillatelse av politiet til å arrangere festen, og leie av musikk utstyr-


M hadde ansvar for utstyret, og dro til byen 3 mil herfra for å hente det lørdag ettermiddag. Så til lokalet for å sette det opp, koble det til og få det hele til å fungere. Hun holdt på i nesten 6 timer denne dagen. En av venninnene kom innom etter jobb og sjekket litt med M, før hun dro hjem, men hun og foreldrene satte frem bord og stoler før festen.


Jeg pratet en del med hennes foreldre, og sa at siden M hadde lagt ned så mye arbeid i dette denne dagen kom vi ikke til å bli med å vaske etterpå, for det skulle tas neste dag, og da hadde vi jobb begge to. De foreldrene mente at vask burde tredje foreldrepar og datter ta seg av, siden hun ikke hadde gjort stort til da.


Hun forsvant fra festen, og foreldrene lette etter henne, og ble bekymret over å høre hvem hun hadde forlatt festen sammen med. Hun hadde lagt igjen mobilen, og da festen var over og alle skulle dra manglet hun fremdeles. M fikk tak i gutten hun forlot festen med flere timer tidligere men da han fikk høre at de lette etter jenten slo han av mob. Vi kjørte en halvtime og lette etter henne, til vi ble oppringt av at hun var "funnet", så da dro vi hjem.


I dag får M vite at de tredje foreldrene hadde vært irriterte for at vi ikke hjalp til med vasking, hva andre-foreldrene mente vet jeg ikke, men de var enige med meg om fordeling, og på festen sa de at DE ikke skulle dit heller neste dag.

Da jeg telte opp penger og gjesteliste, så jeg at etter utgifter er betalt ville jentene sitte igjen med 1000 kr hver, som de hadde håpet-

 I dag, derimot, forteller venninne nr to at tredjevenninnen fremdeles ikke har levert nøkkelen, så de må betale for leie for to døgn mer...det vil si at M skal betale eksra av egen lomme..

Jeg ble så sint og sa at det kommer ikke på tale. Avtalen var 1 døgn, og at venninne nr 3 VALGTE å beholde nøkkelen og dermed LEIE huset i 2 døgn mer må da gå av hennes penger. Det var ikke avtalt, og det var ikke nevnt i det hele tatt jentene i mellom. 

Når hun er 18 år, og TAR PÅ SEG et oppdrag slik bør hun være voksen nok til å holde sin del av avtalen også. Jeg kommer ikke til å gå med på at denne tredje-jenten skal få slippe unna med dette her. Det var HUN som ønsket å levere nøkkelen, og jeg forstår ikke hvorfor de ikke leverte den da huset var vasket, da de var der allikevel.

Gud, jeg er arg!!! 

Av sissi-mor - 12 februari 2008 12:06

I dag har jeg lønn, og det samme har datter A. Det er hennes andre lønn i livet, og skjønner godt at hun har lyst til å bruke den til noe hun ønsker seg.

Det vil bli en fin dag for bytur, for det er sol og mildt vårvær - til tross for litt snø her og der.

Min datter har lyst til å kjøpe noe maling til rommet sitt, det er hvitt nå, en rest fra da vi malte stuen for noen år siden.

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe såpass mye at jeg kan male over denne mørke himmelblå fargen vi har her inne på lillerommet også. Det ble malt slik da sønnen min S flyttet inn hit da han var liten. Nå har han byttet rom for mange år siden, men den blå fargen er her enda.

Eller kanskje burde HANS gule rom heller blitt malt....den tanken har aldri streiftet meg før NÅ...

Dersom han orker å ta på seg mesteparten av malingen selv der inne så kan han få kvitte seg med den gule fargen..Ja, han her 12 år og kan male en del...

For to år siden malte vi stuen, og vi jobbet som helter, alle 4, og alle gjorde en god jobb....

Av sissi-mor - 12 februari 2008 00:29



Herren bryr seg ikke så mye om

viktigheten av det vi gjør,

men kjærligheten vi gjør det med.

                                              - Teresa av Avila -

Ovido - Quiz & Flashcards