Direktlänk till inlägg 19 februari 2008

Sissi-mor sin viktige jobb.

Av sissi-mor - 19 februari 2008 19:05

Jeg er glad i jobben min; for det er en viktig jobb. Selv om den er tung fyasisk til tider. Den er ikke spesielt godt betalt. Det er ikke noen prestisjefylt jobb.

MEN; det er en meningsfylt jobb!


Greit, jeg valgte sykepleien fordi det var en utdannelse jeg kunne ta uten å flytte, samtidig som det var store sjanser for å få jobb etterpå. Det var det jeg så etter da jeg etter ett år som vikar så at jeg MÅTTE ha noe å leve av.

Null erfaring fra sykehjem, hadde knapt vært på innsiden av et, så jeg var spent på min første praksis i utdannelsen; sykehjem.


Jeg trivdes fra dag én! I klassen var det mange som gledet seg til praksis på sykehus, for DER var spenningen og utfordringen i et hektisk arbeidsmiljø. Joda, det var ok der også, men det var heller ikke mitt sted.


Jeg synes det er en viktig jobb! Å hjelpe de gamle til en verdig og meningsfylt alderdom, hjelpe dem til å ta vare på sin iboende verdighet når de selv ikke lenger er i stand til det.

Vask og stell, skifte bleier, mate...alt slik som vi andre tar oss av selv uten å tenke på det.

Hva når den dagen kommer da vi IKKE selv klarer å gå på toalettet?

Hva når vi ikke lenger klarer å snakke, eller huske....?

Når man er redd og forvirret, fortvilet når man ikke finner mamma og søsken, rett og slett fordi man ikke husker at man selv er blitt gammel..


De er så fine, disse gamle damene med perlesmykker, litt leppestift, litt parfyme, selv om de må ha smekke rundt halsen når de spiser, selv om de ikke kan løfte skjeen til munnen lenger...

Og en nybarbert, gammel mann som kun er i stand til å ligge i sengen døgnet rundt, han lukter så godt med after-shave'n noen ga ham til jul. Selv om han ikke lenger kan snakke, så viser smilet hans at han er fornøyd med det han ser når han får se den fremdeles stramme karen i speilet.


 ÅH, DET ER STJERNESTUNDER I EN TRAVEL ARBEIDSDAG PÅ EN INSTITUSJON.

Og visst er gamle mennesker vakre?

 
 
Charlotte

Charlotte

20 februari 2008 09:04

Det är ett viktigt jobb du gör, visst är gamla människor fina. Jag är glad att du trivs så bra.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Dockmamman

Dockmamman

20 februari 2008 09:26

God morgon kära Siss-mor!
Vad så fint du skriver det är bra att du skriver om vår äldre generation för visst har det glömts bort att visa respekt och se upp till våra äldre människor.
Både inom vård och samhället, vi är uppvuxen på det viset men ändå är det många som har tappat det och jag tror det beror på alla besparningar men det måste även bero på annat vad kan jag inte veta men något ärdet som gör att det det blir sämre och sämr och därför slutade jag inom vården efter 16 år för jag klarade det in psykiskt.

tack för de goa ord du skev i min blogg om din mormor tack för att du delade med dig, gråter när jag tänker på min morfar och för dig och din mormor, gråter för att vi saknar och har goda minnen/Kram

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Elzie

Elzie

20 februari 2008 09:48

Håller med dig. Vårt arbete är viktigt och våra vårdtagare mestadels trevliga. Synd bara att arbetsgivarna inte förstår att det är för de gamla vi är på arbetet, inte för att sitta och göra saker som inte ingår.
Hoppas du har en bra onsdag min vän.
Kram Elzie

http://essemia.webblogg.se

 
Tindra

Tindra

20 februari 2008 12:52

Jag jobbade en period i hemtjänsten och hjälpte de gamla..
Men jag slutade igen för man hade aldrig tid nog för de gamla. Det tog för mkt kraft psykiskt att känna sig så otillräckligt.
Jag beundrar alla som orkar jobba med olika vård yrken.
Kram
Tindra

http://mindag.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sissi

20 februari 2008 15:40

Takker dere alle for sanne ord.Det er synd at man i løpet av en arbeidsdag har så mye "annet" å gjøre at man ikke har så god tid til å sitte ned med de gamle og være SAMMEN med dem. Det er like nødvendig som alt annet...men.. Det er dette med effektivitet, krav om sparing og nedskjæringer...da blir det slik - selv om alle mener det er FEIL.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Ovido - Quiz & Flashcards