Alla inlägg den 11 mars 2008

Av sissi-mor - 11 mars 2008 18:26

Disse har faktisk ligget ferdigstrikket i flere uker, i mangel på heklenål i heimen min. Jeg kjøpte heklenål før helgen, og nå tok jeg meg på tak og heklet kanter rundt tøflene.

Bildet ble dårlig, pga vanskelige jobbforhold for fotografen(jeg) som lå på golvet og instruerte sure unger som ikke ville være fotomodeller. Jeg trodde i det minste det kunne være noe for datter A, men dengang ei.... Sønnen sa i alle fall KLART fra hva han mente om tøfler og modelljobbing. Ja, så vet jeg at DET ikke er noe for ham, når han skal velge videregående skole om drøye 3 år!!

Den eneste som faktisk LIKTE denne foto-seansen var Lady, og hun deltok med liv og lyst.


Av sissi-mor - 11 mars 2008 16:09

Ser at mange så smått har begynt å tenke på påskematen, hva man skal servere og ikke..

 Vi skal i alle fall ha lammekjøtt i en eller annen form.


Men hvorfor har vi det i påsken?

Lam - pga utvandringen fra Egypt, da jødene skulle stryke lammeblod på dørene sine for at Herrens engel skulle gå forbi og spare jødenes førstefødte?

Lam - som symboliserer Kristus som verdens lam;  han som vi feirer nettopp i påsken der livet seiret over døden?

Lam - eller rett og slett; because I'm worth it - som reklamen sier til stadighet?


Vi spiser lammekjøtt hos oss, alle er glade i får-i-kål. Man legger lammekjøtt og kål lagvis i en kasserolle, salt, litt mel og helpepper mellom lagene. Så kokes dette til kjøttet er mørt - ikke rart det er en nasjonalrett.


Dersom jeg får tak i pinnekjøtt skal vi ha det til middag en dag i påsken også. Saltet og tørket lammeribbe. Den dampkokes, på en rist av bjørkepinner, og det er nydelig. Det pleier vi ha på julaften også. Serveres med kålrabimos til....


Man har sine spesialiteter og favoritter, og godt vi ikke alle er like....


Av sissi-mor - 11 mars 2008 15:46

Hunden vår vet at hun ikke har lov til å være oppe i sofaen, og hun går aldri oppi uten lov - med mindre hun tror hun er alene hjemme!


Nå gikk datter A og sønn S en tur på butikken, og gjett hvem som sitter i vinduet og ser etter dem? Sofaen står så langt unna vinduet, nettopp med tanke på at Lady kan sitte og se ut - MELLOM sofaen og vinduet. Vi har tre slike store vinduer på rekke og rad på hele stueveggen, og sofaen står foran det ene. Det er akkurat dette vinduet Lady av en eller annen grunn se ut av. Merkelig....


Når vi er borte pleier hun å lukkes inne på badet, men hver gang vi kommer kjørende oppover veien mot huset, ser vi henne i vinduet. Når vi kommer inn, står hun enten i gangen og venter på oss, eller så kommer hun tilsynelatende nettopp ut av badet.


Nå ble hun caught in the act, så og si, men enset ikke engang at hun ikke var alene hjemme. Sjekk den posituren! Skulle tro at det var mer behagelig å sitte på golvet, siden vinduet er lavt....men neida, her skal det sittes i sofaen:)

Hundehår og ikke hundehår; det er når jeg ser henne i ubevoktede øyeblikk jeg kan leve med all denne røytingen....for visst har hun sin sjarm også...

Av sissi-mor - 11 mars 2008 15:15

En var 16 år, en annen 17 år, og resten var i slutten av 20-årene, skriver Dagens Medisin.

Aldri før har Legemiddelverket mottatt flere meldinger om alvorlige bivirkninger etter bruk av p-piller og andre prevensjonsmidler. I fjor ble det innrapporter 70 meldinger, mot 44 meldinger året før.

Av de 70 tilfellene som ble meldt inn i fjor, gjaldt 44 ulike former for blodpropp.

– Det har vært stor medieoppmerksomhet rundt bivirkninger av p-piller i fjor, særlig rundt p-pillemerket Yasmin. Dette kan ha ført til økt rapporteringsfrekvens, sier seniorrådgiver Pernille Harg i Legemiddelverket.

Legemiddelverket vil nå vurdere om det bør gjøres endringer i anbefalingene for p-pillebruk.

– Vi snakker her om unge, friske kvinner som har fått alvorlige bivirkninger av p-piller. Det er etter min oppfatning all grunn til å nøye gå gjennom anbefalinger og regler for forskrivning av p-piller. Jeg registrerer at Legemiddelverket nå vil se på anbefalingene, og jeg forventer at allmennlegene blir trukket med i dette arbeidet, sier Gisle Roksund, leder i Norsk forening for allmennmedisin. (©NTB)

http://www.abcnyheter.no/node/62598


***  ***   ***

Uff, dette liker jeg ikke å lese, jeg som har 2 døtre; alle i rett alder for slike piller. Men hva er alternativet, så lenge "pålitelig" prevensjon som påvirker kroppen på denne måten kun er for kvinner.


Er det fordi forskere er menn, og ikke har lyst til å ha denne risikoen på egen kropp?

Eller er dette med å forhindre svangerskap FREMDELES et kvinneansvar?

Mange unge jenter begynner dessuten med p-piller i ung alder pga andre helsemessige problemer...


Nei, man må være obs på bivirkningene ved bruk av all medisin, det står ikke noe i denne artikkelen om hvorvidt disse fem som døde hadde kontaktet lege raskt etter de ble oppmerksomme på bivirkninger, eller om de ikke hadde tenkt på det i det hele tatt - eller kom blodproppen UTEN forvarsel til alle fem? 


  


Av sissi-mor - 11 mars 2008 14:17

Siden du lurer på naturbilder og slikt....er det denne typen bilder du leter etter....

Dette er lastet fra internett, og det er de eneste bildene jeg kan finne----

Dagens bilde fant jeg på Internett og er tatt av en som heter Halvard og er fra Norge. Fjellet heter Harstadfjellet, og det sies at fra toppen kan man se ut over 7 kirker/kirkesogn. Ikke for å skryte eller noe, men jeg har faktisk vært på toppen der en gang - i 1982...

Aldri mer, sier jeg. Aldri mer.
 

Jeg vokste opp ved foten av dette fjellet, Harstadfjellet, i en liten bygd som kalles Strand. Idyllisk og vakkert, men et traume der hester skremte vettet av en nesten 7 års gammel byjente som ikke visste det fantes andre gjøremål en søndag enn å gå tur i hvite blondehansker...

Av sissi-mor - 11 mars 2008 07:58

Nå skal jeg snart legge meg etter en rolig og behagelig nattevakt.

Da jeg gikk hjem fra jobben litt etter halv åtte var det så nydelig at jeg fakltisk vurderte om jeg skulle ta med hunden en tur ut.

Solen hadde kommet såpass mye opp at den skinte rett på meg, og jeg hørte til og med noen fugler...

Så da tror jeg at NÅ er våren kommet hit til mitt lille hjørne av verden. Skal legge meg, og forhåpentligvis sove noen timer nå, og så skal jeg nyte denne dagen. Det er meldt om fint vær i dag og i morgen, og de må nytes til fulle.


Ønsker dere alle en flott dag!

Av sissi-mor - 11 mars 2008 07:57


 En optimist sier at glasset hans er halvfullt,

pessimisten sier at det er halvtomt.

                                                - ukjent -


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards