Direktlänk till inlägg 11 mars 2008

Fem døde etter p-pillebruk

Av sissi-mor - 11 mars 2008 15:15

En var 16 år, en annen 17 år, og resten var i slutten av 20-årene, skriver Dagens Medisin.

Aldri før har Legemiddelverket mottatt flere meldinger om alvorlige bivirkninger etter bruk av p-piller og andre prevensjonsmidler. I fjor ble det innrapporter 70 meldinger, mot 44 meldinger året før.

Av de 70 tilfellene som ble meldt inn i fjor, gjaldt 44 ulike former for blodpropp.

– Det har vært stor medieoppmerksomhet rundt bivirkninger av p-piller i fjor, særlig rundt p-pillemerket Yasmin. Dette kan ha ført til økt rapporteringsfrekvens, sier seniorrådgiver Pernille Harg i Legemiddelverket.

Legemiddelverket vil nå vurdere om det bør gjøres endringer i anbefalingene for p-pillebruk.

– Vi snakker her om unge, friske kvinner som har fått alvorlige bivirkninger av p-piller. Det er etter min oppfatning all grunn til å nøye gå gjennom anbefalinger og regler for forskrivning av p-piller. Jeg registrerer at Legemiddelverket nå vil se på anbefalingene, og jeg forventer at allmennlegene blir trukket med i dette arbeidet, sier Gisle Roksund, leder i Norsk forening for allmennmedisin. (©NTB)

http://www.abcnyheter.no/node/62598


***  ***   ***

Uff, dette liker jeg ikke å lese, jeg som har 2 døtre; alle i rett alder for slike piller. Men hva er alternativet, så lenge "pålitelig" prevensjon som påvirker kroppen på denne måten kun er for kvinner.


Er det fordi forskere er menn, og ikke har lyst til å ha denne risikoen på egen kropp?

Eller er dette med å forhindre svangerskap FREMDELES et kvinneansvar?

Mange unge jenter begynner dessuten med p-piller i ung alder pga andre helsemessige problemer...


Nei, man må være obs på bivirkningene ved bruk av all medisin, det står ikke noe i denne artikkelen om hvorvidt disse fem som døde hadde kontaktet lege raskt etter de ble oppmerksomme på bivirkninger, eller om de ikke hadde tenkt på det i det hele tatt - eller kom blodproppen UTEN forvarsel til alle fem? 


  


 
 
eva

eva

11 mars 2008 17:41

Hejsan! Trots att det forskas mycket om medicin, även p-piller, så verkar dessa tabletter bli farligare och farligare. Jag kan inte förstå det? Du får ta ett snack med döttrarna om att de ska vara uppmärksamma angående biverkningar. Kram

http://carpe-diem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sissi

11 mars 2008 18:18

eva: Jeg kan heller ikke forstå dette, men det er vel ikke et prioritert område for (mannlige?) forskere, de forsker mest på prestisjefylte saker...Er vel der penger og berømmelse ligger...ikke i ungjenters sikkerhet...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards