Direktlänk till inlägg 12 april 2008

103 år er vel ingen alder å snakke om!!

Av sissi-mor - 12 april 2008 16:21


 Puslespillere: Ivar Hafskjær legger puslespill med 1.000 biter. Samme hobbyen har Ingeborg Eide. Her møtes de i dagsenteret på Slettatunet. (Alle foto: Oddbjørn Harnes)



Dette er hovedoppslaget på lokalavisen fra Molde i Norge i dag.(http://www.rbnett.no)

Disse to er Eide kommune sine 2 eldste innbyggere, Ivar som blir 103 på mandag, og Ingeborg som er 101.

Jeg husker han fra jeg var liten pike, og jeg syntes han var gammel DA....for nesten 40 år siden var han jo det, sett med et barns øyne.


Videre står det i artikkelen:

Blikket er skarpt, briller har han ikke bruk for. Etter en vellykket øyeoperasjon for noen få år siden kunne han kaste brillene – nesten. Et par henger i ei snor rundt halsen. De må han ha når han legger puslespill. Et 1.000-brikkers puslespill der mange brikker er nesten like, krever av og til briller. Likedan når han bøter garn. Men bare da!
Ivar er ute med den motoriserte rullestolen sin så sant det er vær. Han liker å farte rundt i nærmiljøet.
– Du har bursdag mandag, hører vi?
– Etter almanakken er det visst slik, ja.
Ivar har selv bestilt kake og ordnet opp med de andre gjøremålene foran dagen. – Så får de komme, de som vil, sier han.
– Hva synes du om å bli så gammel som 103?
– Det er ikke så mye å si. I min alder må en ta det en får. Jeg har i grunnen hatt dårlig helse helt siden barndommen.
Han forteller om et hardt liv. Ferdig med å gå for presten, dro han på sjøen, slik mange unggutter fra kysten gjorde på begynnelsen av 1900-tallet. Ivar ble født på Averøya 14. april 1905, samme året som Norge rev seg løs fra Sverige.


Vi har så vidt nevnt en av Ivars store hobbyer – puslespill. Når dagsenteret er åpent mandag, onsdag og fredag, sitter han pal fra klokka 10 til klokka 12.30 og trimmer sanser og hjerne. Til påske gjorde han ferdig et bilde med 1.000 biter. Nå er han godt i gang med neste 1.000-biters
Personalet på Eide sjukeheim er fulle av lovord om superpensjonistene. – De er to av de sprekeste på senteret

 
 
eva

eva

12 april 2008 17:05

Jag delar intresset för pussel med dessa två åldringar. Men det är inte så lätt att lägga pussel när jag delar lägenhet med en katt. Jag får väl börja när jag blir pensionär. Kram

http://carpe-diem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sissi

12 april 2008 17:08

eva: Det er ikke ideelt å strikke eller skrive brev heller når katten bestemmer seg for at vi skal kose oss og han vil kjæles med!!

 
Dockmamman i Jämtland stickar upp

Dockmamman i Jämtland stickar upp

13 april 2008 07:10

Jag tyckte om att lägga pussel när jag var yngre men det är inget jag vill hålla på med nu, men min 14 åriga dotter hon lägger pussel om nu då samma som Eva, katten ska låta bli det.

Tänk att få ha en sådan här ålderdom, inte kommer vi att ha ett ålderdomshem att gå till, det blir ättestupa för oss.

Jag slutade att jobba inom vården då jag ansåg mig inte hinna med gammlingarna, de satt och ropade och ville att man skulle prata, spela spel osv men det fanns nästan inge tid till det.

Jag får ångest då jag tänker på mig själv som gammal, men då brukar jag tänka på min farmor som dog 99, hon satt i Gafsele 3-4 mil från Åsele med 2 grannar, hon satt alltid vid köksbordet i rullstolen, hon hade kapat båda benen ca: 10 år tidigare.

Hon hatade att titta på tv, hon lyssnade på radion och läste någon veckotidning. hon hade stickat och virkat mycket men detblev slut på det för hennes reumatism.

Så kunde hon sitta och inte i princip göra nått på 10 år så må jag kunna släppa min rädsla för att bli gammal...

Hoppas att du får en trevlig söndag/Kram

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

13 april 2008 08:42

Inte dåligt gjort det att vara 103 och lägga pussel, inte ens jag klarar 1000 bitars men det beror nog merst på tålamodet. Känner du båda 100åringarna?

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sissi

13 april 2008 13:27

Dockmamman: Ikke godt å vite hvordan alderdommen blir....håper bare den blir god...Håper jeg slipper ligge i en seng døgnet rundt i årevis uten å klare verken og bevege meg eller følge med i hva som skjer...

Charlotte: Kjenner og kjenner....bor jo på et slikt sted at "alle" kjenner disse to:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards