Direktlänk till inlägg 11 april 2008

Flytteforbud for skilte foreldre med omsorg for barn?

Av sissi-mor - 11 april 2008 10:50


Det er ikke noe politisk som har provosert meg mer enn dette utspillet fra folkevalgte politikere!

Det går ut på at den som har hovedansvar for ungene etter et samlivsbrudd IKKE skal kunne flytte med mindre den andre foreldren SKRIFTLIG TILLATER det!!

Begrunnelsen er at det skal forhindre at barn mister kontakt med den andre foreldren, vanligvis far. At det er viktig å forhindre at unger mister foreldre etter samlivsbrudd er jo viktig, det er ikke det jeg er  imot.

Men måten dette skal skje på er helt feil. Det hadde kanskje hjulpet mye på vei å endre ordlyden i gjeldende barnelov.

Der står det at barn har RETT på samvær med begge sine foreldre. Det burde naturligvis ha stått at de har KRAV på det.

Denne RETTEN til å være sammen med den andre foreldren gjelder nemlig ikke lenger når vedkommende IKKE VIL være sammen med ungene sine noe mer.


I mitt tilfelle var det slik at faren ikke lenger ønsket ungene etter at han flyttet ut. Ingen kunne TVINGE ham, selv om ungene ønsket være sammen med ham.

De hadde etter loven RETT til å være sammen med pappa, men pappa på SIN side hadde ikke PLIKT lenger til å være pappa til ungene sine. Rett og slett fordi han etter alle disse årene heller ville være uten unger. Hvem sin side står BARNEloven på da?


I følge dette nye forslaget skulle han allikevel kunne NEKTET meg å flytte, selv om det betydde at jeg flyttet fra arbeidsledighet og dårlig råd, til et sted med god jobb.

Er DET rett ?

Da burde det vært slik at INGEN av foreldrene kunne flytte uten at begge var enige om det. Loven kan ikke lages slik at den ytterligere straffer mennesker som gjør sitt beste for ungene sine, og slik det virker nå kan det fort bli et redskap for hevn i et samlivsbrudd.


For å unngå misforståelser vil jeg si at de fleste ønsker å samarbeide til det beste for felles barn, men jeg har her tatt et noe spesielt tilfelle. Kanskje ikke så veldig utbredt, i og med at det fremdeles er gjengs oppfatning av at mor etter samlivsbrudd gjør alt hun kan for å hindre far i å være sammen med ungene.

Jeg håper i alle fall at de som sitter med makten ser hvilket feilgrep en slik lov vil kunne være. Jeg har heller ikke satt meg inn i alt om den, mine meninger er kun ut fra det som har kommet frem i media.



 
 
Ingen bild

Ellen

11 april 2008 11:44

Jeg er enig med deg. Men kanskje ville det være bra dersom man måtte en tur innom familirådgivningskontoret og snakke om det, før man evnt bestemte seg for å flytte til et annet sted med barna?

Det er jo et temmelig sprøtt forslag; du nevner mulighet til å skaffe seg jobb - det er jo avgjørende for den som har hovedansvaret for barna. Og dessuten kan det jo være bra å flytte nærmere familie dersom man er eneforsørger. Og hva om man får seg ny kjæreste etterhvert som kanskje ikke hadde mulighet for å flytte på seg, f.eks av samme årsak. Skulle man ikke kunne flytte sammen med sin nye kjæreste da?

 
Ingen bild

Charlotte

11 april 2008 11:49

Det är inte lätt med lagar och förordningar, hur man skriver är viktigt ur allas synpunkt. Jag tror MÅNGA fäder väljer att avbryta sitt faderskap för att de inte vill vara fäder från allra första början. Jag tror att många män ser barnen som en bojja om foten att de inte kan leva sina glada dagar mer. Men det är vad jag tror, jag kan ha helt fel för jag är ingen man så egentligen vet jag inte hur de tänker. Det finns nog kvinnor också som överger sina barn. I båda fall är det hemskt nog. Om du nu tex skulle vilja flytta från där du bor till en annan plats i landet, skulle då exet kunna hindra dig trots att han inte har kontakt med varken dig eller barnen? Hur ska den lagen tolkas? Om nu ena parten flyttat från orten kan den fortfarande hindra den andra från att flytta iväg till annan ort? Eller ska detta bara gälla om båda bor på samma ort? Nej du politiker tänker inte i verkligheten utan utgår från sin standardmall dvs sig själva och deras oberoende liv.

 
Ingen bild

Sissi

11 april 2008 12:16

Ellen: Jeg vet som sagt bare det som har kommet frem i media, og det er DET som får meg til å bli irritert. Det er tøft nok som det er plutselig sitte alene med unger og ansvar, om man kanskje ikke skulle få bestemme over eget liv heller...samtidig sies det ikke noe om hvor den som IKKE har ungene fast skal bo... Det er DEN forskjellen jeg ikke klarer godta... Da må vel BEGGE foreldre finne seg i å bo på samme sted, uansett da...?
Ja, drit og dra, sier nå jeg.

 
Ingen bild

Sissi

11 april 2008 12:23

Lotta: Nå vil jo ikke dette angå meg personlig da, for loven er ikke trådt i kraft, og det kan jo hende den i så fall vil være bedre enn det som kommer frem i media.
Men vi lever i et forbudsland, her skal staten bestemme alt, så diktaturets tid er ikke forbi.
MIN eks skal vel ikke ha noe å si i det hele tatt hvor enn jeg flytter nå, siden han ikke engang fortalte ungene at han flyttet 50 mil herfra, Han lot dem ikke engang få muligheten til å ta farvel med ham. Men vi fikk jo høre ryktene på bygda noen uker etterpå at han hadde flyttet.
Jeg synes det er forferdelig i alle fall at foreldre, det være seg kvinne eller mann, plutselig ikke ønsker å¨ha noe med sine barn å gjøre mer.
JEG har nå IALLE FALL barn....og det er BRA, synes jeg.

 
eva

eva

11 april 2008 13:42

Här i Sverige är lagen så att om föräldrarna har delad vårdnad om barnen, så måste den ena föräldern godkänna om den andra föräldern vill flytta långt. Även om barnet inte har någgon kontakt med den förälder som måste godkänna flytten, så säger lagen att den andre förälderna måste ha ett godkännande. Min bror och hans ex hade delad vårdnad om dottern, men i praktiken så bodde dottern hos brorsan och hon hade nästan ingen kontakt med sin mamma. Brorsan träffade en ny kvinna och ville flytta till henne, 60 mil från dotterns mamma. Då var dottern 7 år. Han var tvungen att ha hennes godkännande för att kunna flytta med dottern. Hon satte sig emot detta och det gick upp till rätten. Brorsan vann eftersom mamman knappt visat något intresse av att vilja ha kontakt med dottern. Idag slåss brorsan för att få egen vårdnad eftersom dottern inte haft kontakt med sin mamma på flera år. Men även detta satte hon sig emot, mamman alltså. Varför vill man ha delad vårdnad om ett barn osm man inte vill ha kontakt med? Brorsan och hans dotter lever idag ett bra liv med hans nya sambo och hennes dotter. Men vad säger man till ett barn i 10-årsåldern som undrar varför mamma inte vill ha kontakt med henne? Ska säga att mamman är psykiskt sjuk, men inte så sjuk att en relation skulle vara omöjlig. Kram

http://carpe-diem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sissi

11 april 2008 13:47

eva: Det er dette som er ulempen ved en slik lov, det er ikke for BARNAS beste man vil lage bråk, Det er ofte at man heller vil lage et helvete for sin eks, det tror jeg. Og det er DA det blir vanskelig.
GOdt at det ordnet seg for din bror i alle fall:)
Det er tøft for barn i ALLE aldre å innse at den ene foreldren rett og slett IKKE VIL HA DEM lenger. Mine var 9,5 og 12 og 15.
Men de sier selv at de har det mye bedre nå enn før, så jeg tar det som et tegn på at Vi har lyktes.
Det er et teamwork vi har hatt, ungene og jeg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards