Direktlänk till inlägg 25 mars 2008

Eldre, barnløse kvinner - et godt business-marked

Av sissi-mor - 25 mars 2008 15:49

I januar i 2006 ble den gang 66 år gamle Adriana Iliescu fra Romania verdens eldste mor. Hun fødte tvillinger, men bare den ene overlevde. ja, dette leste jeg hos www.dagbladet.no i dag, og det er også der jeg fant det ledsagende bildet.


Tenk at denne gamle damen på bildet er mamma til den lille babyen. Dette var da babyen var nyfødt, og vi ser en del slike bilder av lykkelige "modne" mødre...men hvorfor står de ikke frem ett år, eller to år etterpå og forteller hvordan det er å være "godt voksen" mamma til aktive krabater?

Hva slags liv vil et barn av en så gammel mor få?

Ja, man må vel nesten kunne kalle henne gammel mor når hun er kommet til pensjonistalderen. Eneste pluss man kan si her er at hun har tydeligvis ikke noen tro på Botox og facelift....(dette avsnittet er mine private tanker, og er ikke tatt fra noen avis...)


Videre står dette på www.dagbladet.no:


 

Norsk-britiske Susan Tollefsen (57) venter sitt førstefødte barn, som etter planen forløses med keisersnitt på et sykehus i London i dag.

Hun kan takke en russisk kvinne for at hun ble gravid. Tollefsen, som i et intervju med Dagbladet i dag forteller sin historie, sjekket først mulighetene for assistert befruktning (IVF) i hjemlandet England.

Men her er aldersgrensen ved de private IVF-klinikkene i praksis 50 år - som er gjennomsnittlig alder for kvinners overgangsalder. Hun fikk avslag fra flere klinikker

Tollefsen oppsøkte derfor en prøverørsklinikk i Russland, der hun mislyktes på første forsøk. Hun forsøkte også en klinikk i Polen, uten resultat, men på det tredje forsøket - tilbake i Russland - ble hun gravid.

Dette skjedde etter eggdonasjon fra en russisk kvinne. Kvinner på Susans alder har vanligvis ikke lenger eggløsning - evnen til å få barn forsvinner med overgangsalderen.

Hun fikk satt inn to egg ved denne klinikken, og kunne slik sett risikert å få tvillinger. Smertene hun hadde under svangerskapet kan derfor være relatert til en spontanabort av det ene fosteret.
Ingen bestemt grense

I Norge opererer de offentlige sykehusene med 38 års grense for kvinner som ønsker hjelp til å bli gravide - dette av kapasitetshensyn.

De private klinikkene - blant dem Aleris i Oslo - har ingen bestemt aldersgrense, men vurderer hvert enkelt tilfelle ut fra hormonelle forhold og kvinnens fertilitet.


Forbudt i Norge

- Vi har ikke hatt henvendelser fra kvinner over 50 år som ønsker hjelp til å få barn. Men når eggdonasjon er en forutsetning, slik det gjerne er for kvinner i den alderen, må man uansett til utlandet for å få hjelp, da dette er forbudt i Norge, sier presseansvarlig Ingvild Brunborg Morton i Ønskebarn - Norsk forening for fertilitet og barnløshet til Dagbladet.no

 
 
Ingen bild

Charlotte

25 mars 2008 16:14

Jag säger då det...jag slutar aldrig förundras över vår värld. Är det så enligt naturen att man inte ska få barn efter övergångsåldern varför kan de då inte låta det vara så?

 
Ingen bild

Sissi

25 mars 2008 16:32

lotta: Man er så vant til at man kan kjøpe alt for penger at man skyr ingen midler for å kjøpe seg et barn.De tenker på seg selv, men ikke det livet de bringer til verden...dette er også en form for egosime...synes jeg.

 
Ingen bild

Brita

25 mars 2008 16:57

Dette er pur egoisme!! Tenk på det stakkars barnet når den når tenåringsalderen..jeg hadde ikke villet vært en sånn gammel mor.Man kan tenke seg hvor sliten man vil være med med nattevåk og alt det som hører til, både når den er baby og når den kommer i tenåran.Nei, nei, nei.

 
Ingen bild

Sissi

25 mars 2008 17:05

Brita: Så sant så sant...

 
Ingen bild

bølla

25 mars 2008 20:49

Overrasket over kommentarene her, jeg. Angående det å akseptere at naturen går sin gang, som en skrev her så lurer jeg på om det bare er når det gjelder å få barn at vi (kvinner) skal godta og akseptere naturens gang? Eller gjelder det også, botox, facelift, brystløft, hårfarge osv osv, i det uendelige? Og, "stakkars barn når den kommer i tenåringsalderen", hvorfor det? Er det automatisk synd på alle barn som har eldre foreldre? Eller gjelder det her også, bare eldre mødre, kanskje? Hvorfor er det sånn, tro, at menn kan få barn uten assistanse hele livet? Blir ikke de gamle og slitne, de da, kanskje? Og angående "pur egoisme", så er det ikke mer ego å få barn ved hjelp av aassistanse enn det er å få varn på naturlig vis. Undres jeg på om ikke dere da ogsåmå mene at "det er synd" på alle barn som ikke har forelde dere mener ikke passer inn i formen "normal". Hva med barn som har foreldre med en eller annen form for funksjonshemming? Tror nok også at selv funksjonshemmede kan bli slitne av nattevåk osv, som alle andre foreldre. Også "gamle" besteforeldre som ofte passeer barnebarn i ferier osv.
"slutter ikke, jeg, å forundre meg over sånne som dere, deres holdninger og syn på verden"

 
Ingen bild

Sissi

25 mars 2008 21:44

bølla: Godt vi er forskjellige:)
Er vel litt forskjell på å være 50 år og bli gravid og å være nesten 70 da..Er ikke lett for unger å stikke seg så veldig ut, og det gjør de jo for så vidt når moren er like gammel som de andres bestemor eller oldemor. Og en 70-80 år gammel dame har nå engang ikke samme energi og overskudd som en 30 åring, GENERELT sett. Tror nok det snakkes generelt her, jeg, for selvfølgelig er det enkelte 90 åringer som kan være "sprekere" enn en 65 åring. Her var det vel også snakk om det å føde barn og ta seg av dem, og ta ansvar for et barn - det er jo også litt annerledes enn å farge håret, ansvarsmessig sett.
Her var det vel også snakk kun om alder, ikke hvorvidt enkvinne er handicappet eller ikke...
Går vel litt på at man STATISTISK SETT er nærmere slutten på sitt eget liv når man er 70 enn når man er 20 også. Samme med sykdommer som gjerne rammer eldre enn yngre, demens, slag, hukommelse, cerebrale insult osv...statistisk sett skjer jo det mer eldre enn yngre.
Samme sak helsemessig gjelder jo for fedre, selv om de fra naturens side er forplantnigsdyktige lenger enn kvinner.
Enten man liker det eller ikke, så blir man gjerne, generelt sett, mer redusert med alderen, fysisk og mentalt; slikt rår man jo ikke over. Det er vel grunner til at folk førtidspensjonerer seg, og at man i det hele tatt har pensjonsalder også. De fleste som nærmer seg 70 er nå engang ikke som de var da de var 40.
Ha en god kveld videre:)

 
Ingen bild

Charlotte

26 mars 2008 08:59

Ja du Böla, sådant kan man diskutera i det oändliga för allt har två sidor. Lägg bara inte in aspekter på plastikoperationer och annat i detta för det har inget med det att göra. Funktionshindrade är bra föräldrar! Jag känner en med 3 barn och det går bra för dem. Vi får väl hoppas det går bra för flickan och hennes 66 åriga mamma, när hon är 70 är dottern 4, när hon är 80 är dottern 14, när hon är 90 är dottern 24!! Jag skulle inte vilja vara i den dotterns situation.

 
Ingen bild

Cecilie

26 mars 2008 13:02

Jeg er helt enig at det er egoistisk å bli gravid i en alder av 66 år. Tenkt når datteren er 10 år og mor er 76 år, og hva slags overskudd har hun sammenlignet med en som er i 30 årene? Jeg husker da jeg var barn og synes jeg hadde gamle foreldre, de er nå 78 og snart 81 år og jeg er 38, tenkt hva en 10-åring vil tenke når hun har en mor på 76 år. Man skal ikke få barn for en hver pris og det burde vært strenger lover når det gjelder aldersgrense. Det burde ikke være lov å få kjøpe seg et barn når man er i en såpass høy alder!

 
Ingen bild

Sissi

26 mars 2008 15:08

Charlotte: nei, det er for gammelt å ha en mor på 90 når man konfirmeres....i hvilken stand er denne moren til å snakke alvor med sin datter om prevensjon, alkohol, dop...samt følge henne opp me skole, fritid...Vi har mennekser under 80 på jobb som må mates og kles på, som ikke klarer annet enn sitte i rullestol...bruker heis for å få henne opp av seng og til stol, og heis tilbake igjen...
Cecilie: Jeg er 45 nå,og faktisk blandt de eldste mødrene i sønnens klasse, han går siste året på ungdomsskolen, og vi er 5-6 stykker på denne alderen....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards