Alla inlägg under januari 2008

Av sissi-mor - 26 januari 2008 00:28

Etter å ha fulgt råd og tips fra ekspertene i mitt forrige innlegg regner jeg med at vi blir både gamle og spreke.

Som alle andre vil jeg gjerne ha en aktiv og meningsfylt alderdom, der jeg slipper ligge syk og svak i en seng år etter år. Nei, jeg har lyst til å være opptatt med det jeg har lyst til - så jeg håper at både øyne og ører og andre funksjoner holder stand mot alderens forfall.

Nå er ikke jeg i dag, i den beskjedne alder av 45 år, noen tilhenger av slike kjøretøy som på bildet. Antagelig fordi jeg liker å fordele meg over flere hjul, vil ha mer beskyttelse rundt meg...og av gammel vane og frykt for å prøve noe nytt.

Men ellers så ønsker jeg meg INNSTILLINGEN til den fruen på bildet her oppe - selv om jeg nok heller blir å finne et sted med strikkepinner..

(Tror bildet kommer fra www.humorbua.no )

Av sissi-mor - 26 januari 2008 00:15

Sitter og tar en rask runde i nyhetene på nettet, og hva er mest spennende å skrive om av influensa og rykter om at Angelina Jolie er gravid med tvillinger...

Det som er mest nærliggende er nok influensaen, for den har jeg IKKE lyst til å få.

Som vanlig er ekspertene ute med råd om hva DE mener skal til for å unngå influensa/influensalignende symptomer.

---én tar et antioksydant- og flavonoid-rikt kosttilskudd, Avant-Garden, som virker styrkende på det uspesifikke immunforsvaret i luftveiene, slik at virus ikke så lett kan angripe.


---en annen mener at det viktigste for å motvirke nesten enhver sykdom, inkludert forkjølelser, er å holde seg til lavkarbokosthold.

Et slikt kosthold holder blodsukkeret jevnt, noe som gjør at immunapparatet fungerer effektivt.

Inntaket av karbohydrater (sukker) bør ligge i området 40-60 gram pr. dag og proteininntaket på 1 g/kg kroppsvekt. Resten bør bestå av fett.

Er man først blitt syk av influensa, kan man forkorte den og lindre plagene med store doser vitamin C, melk ( hvis man tåler det) med hvitløk, te/melk med litt honning, samt sterke kryddere som stimulerer slimhinnene.
Vitamin C må gis i magetoleransedose( kan gi diare). Det kan bety 30-40 gram pr. dag eller mer i flere dager.
Poenget er at dosene må være store for å ha noen effekt. Når endel studier tyder på dårlig effekt, er det fordi dosene er for lave.


--videre sies det at  unge friske kan beskytte seg mot smitte ved å unngå de som er syke i størst mulig utstrekning. Ikke la folk hoste på deg. Vask hendene dine etter hilsing og berøring av folk som er syke. Husk at dette gjelder også gjenstander som syke nettopp har tatt på.

Spis sunt og drikk rikelig. Pass på å nok søvn. Hold deg i form, så er motstandsstoffene i kroppen din aktive.


--

Ernæringsfysiolog dr. scient Gunn Helene Arsky, Dinkost.no:

- Jeg sørger for å spise ekstra mye frukt, bær, grønnsaker, belgvekster og antioksidantrike juicer. Jeg tar trankapsler hver dag, ellers ikke noe kosttilskudd.

Grønnsakene og frukten gir meg vitamin C, masse andre antioksidanter og fiber av den typen som de gode tarmbakteriene trives med å spise. Dermed styrker jeg immunforsvaret direkte og indirekte.

Dersom influensaen skulle ramme for fullt: Viktig med nok å drikke! En feberhet kropp bruker også en del energi bare på å ha høy feber, så her er sportsdrikker i små slurker en god ide.

Hvitløk er kjent for sin mikrobebekjempende effekt, så mye frisk hvitløk i maten være nyttig. Også avkok, blandet med honning og sitron er bra.

Om nesen er tett, kan en ingefærte, gjerne med frisk peppermynte, friske opp i nesegangene.

(http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/25/524926.html)

Av sissi-mor - 26 januari 2008 00:01



Selv i dag er det kvinnens oppgave

å gjøre livet bedre,

å gjøre morgendagen bedre enn dagen i dag.

                                                 - Helen Thames Raley-

Av sissi-mor - 25 januari 2008 23:52

Jeg har sittet noen timer i kveld med ponchoen(med unntak av den halvtimen øynene mine rett og slett falt igjen helt av seg selv....) og nå når jeg tar kveld måler den 24 cm.

Ser at dette var ikke noe godt bilde av verken farge eller strikking, men skal få til et bedre et en dag senere. Det er enkel strikking, 2 vrange masker og 4 rette. Slipper mye telling og lesing av mønster, og det synes jeg er bra. Jeg er..har muligens hintet litt om det tidligere???...en stor tilhenger av enkle saker..

Jeg håper at det ikke vil ta så lang tid å bli ferdig med denne. Det kan kanskje bli FOR enkelt også, og da er ikke spranget over til kjedelig så stort.

Men enn så lenge er dette supert for meg.

Av sissi-mor - 25 januari 2008 23:46

Her  har jeg ordnet til brownies med vispet krem til deg, Charlotte. Den er fremdeles lunken- rett fra ovnen, og sjokoladen inni er litt rinnende - og veldig full av smak.

Neida, det er ikke kalorier i dette, det er bare smak, siden det er fredag kveld. Det er også hakkede biter av hvit sjokolade i disse brownies'ene.

Så dette er til deg til tross for lang avstand oss imellom. 

Det er A og S som har bakt.

M er på tur i helgen sammen med venninner....sa hun da. Så det får vi håper stemmer!

Av sissi-mor - 25 januari 2008 16:45

Denne dvd'en kom i dagens post, perfekt for meg som skal sitte og strikke mest mulig i helgen. Den inneholder 4 filmer, med over 8 timers spilletid.

Følgende filmer er i dette coveret:

   * Moving finger (1985)

   * Vicarage         (1986)

   * Nemesis          (1987)

   *Caribbean        1989)


Jeg vet det  kommer til å bli koselige timer i vente for meg,og jeg kan knapt vente. Tipper det er en og annen som nesten misunner meg nå:)

Av sissi-mor - 25 januari 2008 16:41

Denne er strikket med samme type garn som jeg sendte som takk-for-hjelpen-gave til Sverige. Jeg synes det blir noen veldig fargerike og livlige sokker. Men så er jeg tilhenger av sterke farger, heller enn duse naturfarger eller pasteller.

Disse er lagt opp med 48 masker, og det passer til mine barn. Langt skaft på sokkene liker de også. Regner med det vil gå ca 2,5 nøster til sokkene til min snart voksne datter. Det vil si 25 kroner på et par hjemmestrikkede ullsokker, og det er absolutt overkommelig. I tillegg har strikkeren kosen med å lage dem.

Av sissi-mor - 25 januari 2008 16:36

I dag har jeg endelig fått garnet jeg har ventet på i nesten to uker. Så nå skal jeg begynne å strikke poncho, til tross for at jeg holder på med et par sokker i Viking sportsragg. De sokkene kan jeg ha med på jobb så jeg kan strikke litt i pausen.

Garnet til ponchoen ble dyrt, nærmere 600 enn 500 kroner, men det er år og dag mellom hver gang jeg enten kjøper meg klær eller strikker meg store plagg. Nå har jeg ialle fall garnet her, og jeg gleder meg veldig til å ta fatt. Det ser ut til å være et enkelt og overkommelig mønster, men det kan jo fort ta noe tid allikevel. Sannelig godt at jeg har frihelg.

Ovido - Quiz & Flashcards