Direktlänk till inlägg 15 oktober 2008

JALNA-SERIEN - Mazo de la Roche

Av sissi-mor - 15 oktober 2008 17:10

Mazo de la Roche (født Mazo Louise Roche i Newmarket, Ontario 15. januar 1879 – død 12. juli 1961 i ) var en kanadisk forfatter, mest kjent for den populære Jalna-serien, som utkom fra 1927 til 1958 i 16 bind.

Et tilbakevendende spørsmål er uttalen av navnet. Det skal uttales may'zo og rosh.


Her er serien, bok for bok:
 1 Jalna blir til

 2 Morgen på Jalna

 3 Mary Wakefield

 4 Ungdom og galskap; først utgitt som De unge på Jalna 5 Renny

 6 Gull og kjærlighet

 7 Hans brors hustru; først utgitt som Jalna
 8 Den gamle herregården, først utgitt som Familien på Jalna

 9 Ung kjærlighet, først utgitt som Finch's formue

10 Herren til Jalna; først utgitt som Herren på Jalna

11 Flukt og forsoning, først utgitt som Vinter på Jalna

12 Farlig forelskelse

13 Hjem fra krigen

14 Rennys datte

15 Sol og skyer over Jalna

16 Jubileum på Jalna


Serien er oversatt til norsk av Liv Malling, og er utgitt flere ganger: 1934-60, 1962, 1974, 1976, 1980, 1987.


En av familiens bosteder i Mazos barndom var i nærheten av en større gård, drevet som hobbybruk av en rikmann. Det var utfra dette stedet at hun begynte å utvikle historiene som ble til Jalna-serien. Herregården Benares Historic House i Clarkson, Ontario regnes for å være dette stedet, og stedet forvaltes nå av Ontario Museum Association.


Bildet av dette huset fant jeg på nett ved å følge disse lenkene, husker ikke riktig hvilken.



Jeg fikk min serie av min bestemor, og jeg leste den første gangen da jeg var 16-17 år. Den er nydelig, og kan anbefales på det varmeste.

Min serie er fra 1962 oversettelsen, samme året som jeg ble født:)

 
 
Ingen bild

charlotte

16 oktober 2008 06:51

Sissi, vet inte om förra kommentaren kom fram, jag glömde skriva mitt namn. Den serien om Jalna har jag aldrig hört om, gissar på att den kan heta något helt annat här. Att Nora R hade skrivit så många böcker och att det finns i pocket visste jag inte. Tycker utgivningen av henne i Sverige är ganska dålig. Hur många finns det i Harlequin serien av henne?

 
Ingen bild

Sissi

16 oktober 2008 23:05

Lotta: Ikke godt å si hva den kan hete hos dere, men det er jalna ¨på engelsk også. Finner sikkert ut noe ved å søke på nettet.
Hvor mange Nora Roberts har gitt ut på Harlequin vet jeg ikke. Fant den oversikten i forrige innlegg på Scibstedforlagene sine sider.
Sjekk ut med det svenske forlaget hvor mange bøker hun har gitt ut der...og de kan sikkert skaffes derfra. Med mindre de er helt utsolgt. Det er ikke alle på min liste som kan skaffes lenger her heller.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards