Direktlänk till inlägg 6 maj 2008

Norsk muntlig for datteren min

Av sissi-mor - 6 maj 2008 17:38


Ungdomsskolen vår arrangerer muntlig for avgangselvene. Det er et kjempeflott tiltak, slik at de kan få prøve denne eksamensformen i litt mer "avslappende" former nå før eksamen.

Her i Norge kommer elevene opp i BÅDE muntlig og skriftlig eksamen, i motsetning til Sverige, etter hva jeg forstår på Charlotte.


Min datter A kom opp i faget NORSK, og fikk trekke en forfatter. Hun fikk Bjørnstjerne Bjørnson,som forøvrig skrev teksten til vår nasjonalsang "Ja vi elsker dette landet"


Oppgaven hennes er :

- fortelle om Bjørnstjerne Bjørnson

- redegjøre for nasjonalromantikken/realismen

- grei ut om sjangerkjennetegn for novelle

-gi en litterær analyse av ØRNEREDET


Hun har 48 timer til forberedelse, og alle hjelpemidler er tillatt under forberedelsene. Hun skal legge frem denne oppgaven ved hjelp av powerpoint.

Torsdag kl 09.00 skal hun ha denne prøven, og jeg tror det går bra for henne:)

 
 
Ingen bild

Charlotte

6 maj 2008 17:55

Eleverna i grundskolan i Sverige har inte examen på det vis ni har. Här har man fortlöpande prov i ämnet, är det muntligt någon gång beror det oftast på att eleven har problem att skriva. Det sätts alltså betyg under hela terminen på allt de gör. I Sverige får eleverna bara betyg i 8 och 9:an. Det är inte bra, även om jag har dålig erfarenhet av betygssättning sedan min tid i grundskolan så är det system vi har dåligt. Många elever tror att de inte behöver jobba för betygen och när de kommer upp i 8 märker de plötsligt att de inte har hängt med och får vrålplugga in allt de missat. Alla system har väl sina sidor i alla länder och man kan tycka mycket om det. Jag skulle helst se att man i grundskolans sista årskurser läste ämnena i block och tentade av dem allt eftersom. Jag tror det skulle bidra till att fler klarar sig igenom grundskolan och inte som nu att många går ut utan godkänt i alla ämnen vilket leder till att de inte kommer in på gymnasiet (=vidare gående hos er) utan får gå ett år extra för att läsa in de missade ämnena/ämnet. Skolan i Sverige är stressande, inte bara för eleverna utan också för lärare och föräldrar. Att inte veta vad ens barn ska göra efter grundskolan är mycket mycket stressande. Klarar han/hon att få betyg i allt och tillräckligt höga för att komma in på gymnasiet eller inte. Det är stressande tro mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards