Direktlänk till inlägg 18 april 2008

Hvorfor behandler foreldre sine barn så ulikt?

Av sissi-mor - 18 april 2008 17:15


Ja, det er en sak jeg har lurt på! Hvorfor foretrekkes enkelte barn i en søskenflokk av foreldrene?

Jeg har selv fire barn, og jeg har prøvd å forestille meg hvordan jeg skulle klare å synes at det ene av mine barn var "bedre" enn det andre, at jeg skulle kunne bry meg mer om dette ene enn de andre?

Jeg kan ikke begripe hvordan jeg skulle ha klart å få det til i det hele tatt. Det er så makabert og uhørt at det er umulig å forestille seg det.


Og så kommer det barnebarn....noen barnebarn er aldri bra nok heller, og det har sammenheng med hvem de er barn av. Hvordan kan man si at en ettåring er for tjukk, at smilet er slik og slik....at det må være noe "feil" fordi ungen er aktiv og energisk?

Åh, barnebarnet lærer å lese når det er 4 år....du verden så bra og dyktig!! Så kommer det et søsken som også lærer det tidlig..."hva så, det er da vel flere enn denne som har lært å lese ?"

Enkelte barnebarn er stadig på overnatting og turer med besteforeldre, mens andre aldri blir inviterte. "Du har jo bil, så du kan vel ta dem med selv?" Tenker de aldri på de barnebarna som alltid ¨bare får høre om all denne besteforeldre-kosen, som aldri er funnet verdige til å bli en del av den?


Så vokser barnebarn til og sminker seg , følger moten og interesserer seg for det motsatte kjønn....så er de billige i måten de kler seg, selv om det overhodet ikke stemmer. Så er vennene feil...


Hvordan går det an å bli slik overfor sin egen familie? Har noen i det hele tatt hørt om noe slikt???



 
 
Ingen bild

Charlotte

18 april 2008 19:41

Ta inte bort det du skrev, jag tror inte du är ensam om att vara i den här situationen. Att vissa föräldrar inte kan eller vill tycka lika om alla sina barn och barnbarn är nog alltför vanligt. Många drass nog med att vara den som anses som lite mindre omtyckt än den andra. Kanske det också handlar om att ett syskon är mycket yngre än sig själv och att modern på något vis vill hålla kvar sin lilla flicka hela livet. Kanske ser hon cokså att de äldre klarar sig bra och därför inte kan eller vill erbjuda hjälp för att hon kanske inte tror hon behövs även om man säger det till henne. Det var bara en tanke som slog mig. Kanske är det bara så eller så är det något annat. Jag tror du kommer att få fler kommentarer från andra som har det som du har det. Det har väl inte ALLTID varit 100% bra mellan min mamma och mig, jag kan väl reagera som du gör också många gånger när det blir för mycket om andra barnbarn och hur bra de är! Är alltid de yngsta bäst?

 
Ingen bild

Sissi

18 april 2008 20:03

lotta: Da S var mindre syntes alltid jentene at han fikk mer - og det gjorde han nok. Vi ahr alltid hatt det med at den som er syk får en liten oppmuntringsgave, og S var jo alltid syk. Når han skulle opereres fikk han også litt ekstra, for å ta oppmerksomheten over til noe annet. Men da fikk de litt ekstra også, siden de var HJEMME...
Samtidig så har han flere plikter og ansvar hjemme enn DE hadde da de var på hans alder...så det kommer vel an på øynene som ser...

 
NinaBF

NinaBF

19 april 2008 10:28

Hej! Alltid kul att göra nya bekantskaper! Var ju tvungen att återgälda ditt besök och kolla vem du är...=) När det gäller din undran om olikabehandling så tror jag att det är så att man inte själv är medveten om att man gör skillnad på barn och barnbarn! Man tror att man är rättvis, att alla behandlas lika, och kan inte se hur dum man är, inte ens om någon vågar att säga det till en. Men samtidigt så tror jag att de människor som får anstränga sig för att få respekt och kärlek blir starkare och klarar sig bättre än de bortskämda när de blir vuxna. Givetvis finns det undantag men maskrosbarn är oftast starka vuxna! Lösningen ligger nog mycket i vårt samhälle som gör så stor skillnad på individer, dvs ett problem som aldrig kommer att försvinna, utan det är upp till oss medmänniskor att kompensera de utsatta med mycket kärlek och omtanke. Tack för att du fått mig att tänka till! Alltid nyttigt!

http://ninashorna.blogspot.com

 
Ingen bild

Sissi

19 april 2008 10:37

NinaBF: Velkommen innom til meg:) Det er alltid interessant å høre hva andre mener om saker og ting. Mennesker med andre erfaringer, med andre synspunkter.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards