Direktlänk till inlägg 15 april 2008

Hva er kvalitetslitteratur??

Av sissi-mor - 15 april 2008 19:22

Dette sto å lese hos www.dagbladet.no i fjor, og jeg synes det er helt kvalmt, utgått på dato å ha en slik arrogant holdning og innstilling.



Frid Ingulstad fortsatt ute av det gode selskap

 Frid Ingulstad har fått to avslag fra Den norske Forfatterforening, til tross for at hun er Norges mestselgende forfatter.

Ketil Rollness og Berit Bertling har beskrevet avslagene som åndssnobberi og elitisme, i det som av mange oppfattes som et lukket forum. Andre, deriblant leder Anne Oterholm, har holdt fast ved at DnFs primære funksjon er å verne om kvalitetslitteraturen, enten den selger eller ei, og at kommersielle serieforfattere klarer seg fint på egen hånd.


***   ***   ***


Er det MISUNNELSE som får de som regner seg som forfattere til å hindre de som selger flere bøker i å bli medlem?


Jeg synes at de som er med i forfatterforeningen på denne måten stempler de av oss som kjøper "konkurrentenes" bøker.

 Er vi dummere eller har dårligere smak siden vi velger som vi gjør?? 

Det er vel ÅRASKER til at f.eks Frid Ingulstad og Margit Sandemo selger hundretusener av bøker?

HVORFOR selger ikke forfatterforeningens forfattere like mye, siden de tydeligvis skriver litteratur av BEDRE KVALITET?


Eller: er "kvalitet" et eller annet som folk rett og slett ikke ønsker å lese?


 
 
Ingen bild

Xena

16 april 2008 09:36

Jag tror du har rätt..
Kvalite är det som *vanligt folk* inte vill ha..
Iaf om man ska titta bland höjdarna.
Jag tycker också att det borde gå mer på dem vars böcker säljer mkt..

Kram
Xena

 
Ingen bild

Sissi

16 april 2008 10:53

Xena: Jeg tror at en bok er GOD når MANGE leser den. Når en "anerkjent"forfatter selger 3.000 eksemplarer av sin KVALITETSBOK...er den da virkelig så mye bedre enn den boken som selges på kiosken som blir kjpt av 50.000? Hvorfor selger ikke "kvalitetsbøker" mest?
jeg kan ikke la være å undre meg over snobberiet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards