Direktlänk till inlägg 10 juli 2008

Datteren min begynner på samme studium som søsteren sin

Av sissi-mor - 10 juli 2008 12:55


Nå er det klart at datter A kom inn på førstevalget sitt for videre utdanning etter grunnskolen.

Hun søkte "allmenn internasjonal" - samme som datter M går på. Dette sier skolen selv om dette tilbudet:


Studiespesialisering, internasjonal klasse

Hva er spesielt med undervisninga i den internasjonale klassen?

De vanlige rammene for utdanningsprogrammet blir fulgt, men innenfor disse rammene vil det internasjonale perspektivet være til stede i større grad enn normalt i fag der læreplanen ellers legger opp til det (temaarbeid), gjerne med spesiell vekt på det landet/regionen som utvekslinga/studieturen går til. Vi ønsker vanlige elever til denne klassen, men det er fint om du er litt utadvendt.

Hvem egner seg til å gå i internasjonal klasse?

For å gi rom for utvekslinga/studieturen, blir opplæringa tildels komprimert. Det betyr at lærestoffet blir konsentrert i perioder som kan gi noen større utfordringer for elevene enn vanlig.

Blir det drevet undervisning i utvekslingsperiodene?

Ja, det blir gitt undervisning i utvekslingsperiodene. Det skal være to lærere som drar sammen med klassen. Disse skal i samarbeid med vertskaps-skolen lage et undervisningsopplegg i disse periodene. Temaene for utvekslingsperiodene varierer fra år til år.

Hvor mye koster det?

Skolen søker om stipend til elevene på VG1 gjennom europeiske og/eller nordiske utvekslingsprogram. Selv om stipendet blir innvilget, dekker ikke det alle utgiftene. Mange elever går sammen om inntektsbringende tiltak, men må nok rekne med en egenandel. En må også rekne med en del private ekstrautgifter i forbindelse med gjenbesøket i Norge.
På VG 2 og VG3 må elevene i hovedsak dekke utgiftene selv (ca. kr. 5.000,- pr. år).

Plikter til vertskapsfamilien:

Siden de norske elevene får bo hos familier i utvekslingslandet, er det forventet at de norske familiene lar en utenlandsk elev få bo hos seg også. Det er ikke så farlig om du synes de bor litt trangt. Det er ganske vanlig at de to elevene deler jente- eller gutterommet.

(http://www.frana.vgs.no)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards