Direktlänk till inlägg 19 maj 2008

Rendalen

Av sissi-mor - 19 maj 2008 20:54


Her har jeg pratet i det vide og brede om Rendalen, og tenker ikke på at de fleste sikkert er like blanke i emnet som det jeg var inntil jeg fikk svigersønn derfra. Jeg visste ikke engang hvor det lå hen!! Men det vet jeg nå:)


De fleste reisende mellom Oslo og Trondheim velger hovedfartsårer som E6 gjennom Gudbrandsdalen eller riksvei 3 gjennom Østerdalen. Men har du sans for det idylliske og fredelige, lar du deg sjarmere av små bygder med rik kulturhistorie, anbefales på det sterkeste å legge turen innom Rendalen.

Riksvei 30 gjennom Rendalen er en spennende reise gjennom gamle bygdesamfunn som har gitt liv til Jacob Breda Bulls mange folkekjære bondefortellinger. Langs riksveien er det flere avstikkere som tar deg med over tregrensa, der et idyllisk natur- og kulturlandskap åpner seg. De gamle setergrendene innover står som et vakkert symbol på det vi liker å forestille oss bonderomantikken slik den var før i tiden. Men bak harmonien som de gamle seterstuene utstråler skjuler det seg i bygningene en gammel historie om et slitsomt liv. Den vakre og ville naturen har bydd på mange strabasiøse utfordringer for menneskene som i århundre har livnært seg som bønder, jordbrukere og skogbrukere i Rendalen.

Som en kontrast til tida som engang var, er villmarka nå blitt et sted for rekreasjon og fritid. I dag kan du drive sportsfiske i de mange elver og sjøer, jakte på flere typer vilt, eller rett og slett bare oppleve fjellets sjelefred og ro. Rendalen er et eldorado for folk som trives i vakker natur, synes ensomheten er befriende, eller har interesse for fiske og jakt.

Har du god tid på din ferd, og lot du deg fasinere, er det nok av valgmuligheter for deg som ønsker å bli. (http://www.rendalslinker.no/turistinformasjon.asp?ID=0024 )


Rendalen kommune har ca. 2100 innbyggere.

 Rendølene har det romslig rundt seg - Rendalen er nemlig den største landkommunen i Sør-Norge med sine 3178 kvkm. Her er det nok av fjell og skog og vatn!

Rendalen ligger i Hedmark fylke og er en del av Nord-Østerdal, også kalt Fjellregionen. Kommuneadministrasjonen er delt i to - helse- og sosialsenteret ligger på Otnes, mens resten av kommuneadministrasjonen befinner seg 15 km lengre nord, i Øvre Rendal. Det tredje tettstedet i kommunen er Åkrestrømmen. (http://www.rendalen.kommune.no )

 
 
Heklejenta/Berit

Heklejenta/Berit

19 maj 2008 22:32

Det var koselig å lese om turen deres til Rendalen. Flotte bilder også!

(Når får vi se bilder av Klukka?)

http://blogg.hobbyboden.com/Heklejenta

 
Ingen bild

Sissi

20 maj 2008 08:24

Berit: Var virkelig idyllisk der sør, og det er ikke rart Linn trives i slike omgivelser, og med slik svigerfamilie. Letter MINE bekymringer, i tilfelle de skulle dukke opp:)

Klukkakjole kommer på bilde så snart jeg har orket å ta den på meg samtidig som en av ungene kan ta bilde....Vent og se - den kommer!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Ovido - Quiz & Flashcards