Direktlänk till inlägg 14 januari 2008

Viktig! Les dette- det kan redde liv!

Av sissi-mor - 14 januari 2008 00:23

 
Ta dere tid til å lese dette.

Bare på SiV (Sentralsykehuset i Vestfold) kommer det inn gjennomsnittlig 5
personer i døgnet som resultat av hjerneslag.
Hjerneslag er forøvrig tredje største dødsårsak i Norge, og rammer i alle
aldre, selv om eldre er overrepresentert.

Tar ett minutt!

Under en fest snublet en jente og falt. Hun forsikret alle at hun hadde det
bra (de tilbød seg å ringe lege) og bare hadde snublet i en stein for hun
hadde nye sko.
De hjalp henne å ordne seg og ga henne en ny tallerken mat - og selv om hun
virket litt rystet, fortsatte hun å more seg resten av kvelden.

Hennes mann ringte senere og fortalte at hans kone hadde blitt kjørt til
sykehuset.
Kl 6:00 var hun død.

Hun hadde fått et slag på festen - dersom man hadde visst hvordan man
kjenner igjen tegnene på slag, hadde hun kanskje fortsatt vært i live i
dag.

En nevrolog sier at hvis han får i hendene en slagpasient innen 3 timer kan
han totalt heve effekten av slaget... totalt! Han sier at det vriene og
vanskelige er å kjenne igjen et slag, få det diagnostiserert og få
pasienten til lege innen 3 timer.

Å KJENNE IGJEN ET SLAG
Nå sier legene at alle kan lære seg å kjenne igjen et slag gjennom å stille
tre enkle spørsmål:

1. * Be personen om å LE.
2. * Be personen om å LØFTE BEGGE ARMENE.
3. * Be personen om å SI EN ENKEL SETNING (sammenhengende) (f.eks ...Solen
skinner idag).

Om personen har problemer med noen av disse oppgavene ring snarest 113 og
beskriv symptomene.


En hjertespesialist sier, at hvis alle som får denne e-mailen sender den
til 10 personer, kan du regne med at minst ett liv kommer til å kunne
reddes.

VÆR EN VENN OG DEL DETTE MED SÅ MANGE VENNER SOM MULIG, du kan redde liv.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 25 juli 2009 11:41

  Jeg innser her og nå at jeg ikke lenger er noen skriver - eller har noe ønske eller behov for å uttrykke meg skriftlig.   Tenkte å avregistrere bloggen nå i dag, men pga en slags omlegging fungerer ikke dette nå i dag... men avregistrering skal det...

Av sissi-mor - 24 juni 2009 14:15

  Jeg har for tiden null behov for blogging, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kommer til å komme tilbake med noe heller. Ungene fikk skoleferie i går, og jeg har fire netter fra i morgen før jeg skal ha tre uker VELFORTJENT ferie....skal en tur til ...

Av sissi-mor - 22 maj 2009 17:23

  I dag har jeg vært på MR med kneet mitt som har vært vondt og kranglete den siste måneden. Legen min får resultatet av denne scanningen om en liten uke. Jeg, derimot, er lei av å gå sykemeldt. Prøvde et par dager på jobb siste uke, og gjorde de opp...

Av sissi-mor - 20 maj 2009 12:14

Jeg fikk denne på mail av en venninne, og fikk lyst til å dele den med andre. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann/-kvinne til denne her: ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards