Alla inlägg den 3 december 2007

Av sissi-mor - 3 december 2007 18:28


Nå har jeg bestilt årets julekort! Helt siden jeg fikk min første datter i 1981 har jeg brukt julekort med bilde på.  Slekt og venner synes det er veldig koselig med slike kort, så ser de hvordan barna forandrer seg fra år til år. I år valgte jeg å bruke bilder fra konfirmasjonen vi hadde i mai.

Det er like billig å lage slike kort som de vi kjøper i butikken, og så blir de jo mer spesielle. Jeg vet det er mange som lager sine egne kort, men jeg har ikke kreativitet eller noe som kan ligne på det, så jeg velger å sitte ved pc'en og bestille mine kort.  Det fungerer kjempebra:)

Av sissi-mor - 3 december 2007 09:31

Dette er tiden for meg; ADVENT.


En tid med forventning og glede, midt oppi det som for de fleste av oss forbinder med ekstra stress og arbeid.

Jeg synes det er så godt å ha denne lystiden midt på vinteren, rett før solen igjen snur. Sitter her i huset mitt som har lysstjerner hengende i de fleste vinduer, og det er så koselig. Tenner mer levende lys inne,og det er så koselig:) Jeg blir helt varm inni meg av gode følelser, og slikt er det viktig å få med seg når man kan.

Jeg har ikke rukket å pynte med lys ute enda, men skal finne frem lysslyngene mine og ha på tuja'ene mine.  Det blir så fint nå når det er mørkt tidlig på ettermiddagen. Ser at de fleste av naboene mine alt har pyntet sine utetrær.


Jeg er over halvveis med julegavene,og det er deilig, for det koster nå en del med jul, uansett om man prøver å begrense innkjøp.  Det gjør at adventstiden også blir litt roligere, og ikke så full av stress og mas. Jeg vil så gjerne kose meg og slappe av også, og ikke bare løpe fra en butikk til en annen i vill jakt på gaver. Nå når ungene er så store blir det ikke bakt så mye av de tradisjonelle julekjeksene, for de blir ikke spist lenger.  Tar et par sorter som vi IKKE klarer oss uten; det er kakemenn for ungene sitt vedkommende, og jeg MÅ ha berlinerkranser.(de må forøvrig være bakt av usaltet smør...)


Jeg har en del fridager nå i desember, med mindre det blir sykemeldinger på jobb. Det er mange år siden jeg sist hadde en relativt stille advent, for jeg jobbet mange år i posten, og der er julen høysesong. Så gikk jeg på høgskolen og tok sykepleieutdanning i 3 år, og der var adventstiden tid for eksamener og oppgaver. I tillegg hadde jeg hus og barn, og jobbet så mye jeg kunne på helger i tillegg.

Men det var DA...i år har jeg mer fri, og det skal jeg nyte. Jeg skal vel få rent hus til jul selv om jeg ikke vasker og vasker hele tiden. Jeg har ikke tro på at man får det så mye bedre om man vasker seg halvt i hjel fra tidlig høst og til jul. Men det er mitt syn, jeg har mor og søster som vasker og vasker - og er fornøyde med det.


Jeg er vel blitt flinkere til å prioritere med tiden. Kanskje fordi man blir litt mer vis med aldreren, man får erfaringer som gjør at man ser at man kanskje har andre behov nå enn før. Man ser at det man så på som viktig for 20 år siden ikke er så veldig viktig lenger.


Jeg synes ikke lenger at det er så viktig for meg hva andre mener om meg. La alle naboer henge ut alle tepper og vaske hus på fredag. Jeg kan også gjøre det dersom jeg er i form til det.  Dersom jeg har hatt det tøft på jobb, så kan det hende at jeg har større behov for bare å slappe av.

 Verste jeg vet er når noen spør "Har du VIRKELIG tid til å brodere nå rett før jul...?"  Ja, det har jeg tid til, for jeg velger å bruke tiden min til det. Jeg har sluttet å rettferdiggjøre meg overfor andre, og det er en befrielse. Det angår ikke andre hva jeg velger å bruke tiden min til. Kunne ha sagt at jeg ser ikke på tv på kvelder, jeg går ikke på trening, på bingo, på hva som helst; jeg broderer!

 Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for å fylle mine dager i mitt liv med ting som er viktige for meg. Men dette er en innsikt som ikke alltid har vært her. Desto bedre at jeg i det hele tatt er kommet så langt.


Dette er tanker som kommer nå i denne adventstiden. Synes det er litt godt å roe litt ned og være litt stille innfor høytiden som kommer.

Det er godt for meg, og det er blitt mer og mer viktig for meg år for år.


Jeg har startet en ny tradisjon; årsbilder. Skal brodere et nytt bilde for hvert år, og her kommer mitt første-

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards